Puto vos esse molestissimos

*İşini elinin ucuyla yapanlar,

*Yaptıkları işe emeklerinin yanısıra ruhunu katmayanlar,

*İş yaptığı insanları, insan olarak değil ayaklı para olarak görenler,

*Kendilerini uyanık karşısındakini avanak zannedenler,

*Bugün yaparım geçer, bir daha nerede bu adamı göreceğim diye anlık fırsatlar peşinde olanlar,

*Yaptığı işten zevk almayanlar ancak başka seçenekleri olmadığı için icra edenler,

*Ruhlarının kokuşmuşluklarını mesleklerine yansıtanlar,

Sizden NEFRET EDİYORUM! duyuyor musunuz beni!

Madem hatalı bir seçim yaptınız, hatanızı telafi etmek için hiç bir zaman geç değildir. Batı hayranlığı diyeceksiniz ama lütfen dinler misiniz?

Türkiye’de bütün büyük mağazalarda müşteriye potansiyel hırsız gözüyle bakılır. Orta ve küçük ölçekli mağazalarda da tezgahtar ya da satıcı hemen yanınıza gelerek ne aradığınızı sorar?

Yurtdışında özellikle de Amerika’da hayat insan odaklı oluştuğu için gelen satıcı ne aradığınızı sormak yerine,

-Bu gün nasılsınız efendim? der. Siz de kibarca teşekkür edip karşılık verirsiniz. Satıcı yanınızdan ayrılmadan eğer yardıma ihtiyacınız olursa biz şuradayız, lütfen çekinmeyin diye de ilave ederler.

Yurtdışında samimiyet ve yüz-göz olma sınırları belirlendiği için sizinle sıkı bir muhabbete dalmazlar ama sizi yapacakları herşey hakkında bilgilendirirler.

Bir doktora gittiğiniz de doktor sizin eğitiminizin ne olduğuna bakmaksızın anlayabileceğiniz bir dille hastalığınızı ve tedavisini, alternatif yolları açııklar. Siz de kararınızı buna göre verirsiniz. Ancak Türkiye’de doktorlar gücü kendilerinden yana kullanarak, herşeyin iyisini takdir ettiklerini düşünerek hastayı bilgilendirmeyi tercih etmiyorlar. Bu sadece tıp için değil, bütün sektörler için geçerlidir.

KabloTV almak için bir postaneye gittiğiniz de hangi masaya başvuracağınızı bir türlü bilemezsiniz. Ez kaza birisine girersiniz ve sıranın size gelmesini beklersiniz, tam sonuca yaklaştım diye sevindiğiniz de beklememeniz gerektiğini ya da diğer masaya gitmeniz gerekiğini anlarsınız.En komiği de yarım saat beklemişinizdir, sıra size gelmiştir ama hiç bir açıklayıcı belge olmadığı için siz form doldurmanız ve nüfus kağıdınızın fotokopisini çektirmiş olmanız gerektiğini bilmediğiniz için işinizi tamamlayamamışınızdır.

Halbuki bir danışma ya da açıklayıcı belge olsa, bütün bunlar olmayacaktır.

Bence bütün bu aksiliklerin temelinde insana değer verilmemesi vardır. Hiç bir kurumda lütfen şurayı imzalar mısınız ifadesi duydunuz mu? Onun yerine şurayı imzalayın emirini duyarsınız. Ya da kendisine hizmet verdiği için veznedeki memura teşekkür eden bir banka müşterisi duydunuz mu?

Biz LÜTFEN ve TEŞEKKÜR EDERİM ve AFFEDERSİNİZ kelimelerini kullanmayı unutmuş kaba bir milletiz…

Bunun sebebi de yine İNSAN’a DEĞER VERMEMEK!

Eğer beni dinliyen birileri varsa orada, lütfen insana değer verin. Ancak böyle çevremizi ve ülkemizi kalkındarabiliriz.

William Shakespeare’in yazdığı ve Can usta’nın çevirdiği Vazgeçtim şiiriyle kendimi ifade etmek istiyorum.

Vazgeçtim bu dünyadan,

Tek ölüm paklar beni..
Değmez bu yangın yeri,
Avuç açmaya değmez..
Değil mi ki çiğnenmiş inancın en seçkini,
Değil mi ki yoksullar mutluluktan habersiz,
Değil mi ki ayaklar altında insan onuru..

O kızoğlankız erdem dağlara kaldırılmış..
Ezilmiş,hor görülmüş elemeği,göznuru,
Ödlekler geçmiş başa derken mertlik bozulmuş..
Değil mi ki korkudan dili bağlı sanatın,
Değil mi ki çılgınlık sahip çıkmış düzene,
Doğruya doğru derken eğriye çıkmış adın..
Değil mi ki kötüler kadı olmuş yemene..
Vazgeçtim bu dünyadan,
Dünyamdan geçtim ama ;
Seni yalnız komak var ya,o koyuyor adama..

Share

Erdem’e övgü yazılırken…

Kısa bir aralık gezinti’den sonra İstanbul’a döndüm. Behramkale Kadırga koyunda ve Alibey adasında küçük bir tatil geçirdim. Behramkale diğer adıyla Assos, Alibey adası Cunda adası ismiyle maruftur. Bu toponomi meselesi üzerinde yazmayı düşündüğüm konulardan birisi ama şimdilik Assos’u anlatayım. Kendi çektiğim ve Aristo’nun manzaraya bakarak kitaplarını yazdığını düşündüğüm manzarayı sizin için fotoğrafını çektim.

Ünlü düşünür Aristo,Assos Kralı Atarneus’lu( Bugünkü Dikili yakınlarıda antik kent) Hermias’ın ünlü Akademi’den(Academia) okul arkadaşıdır.

Platon’un(Eflatun) ölümüyle önemini yitiren Academia’dan ayrılan Aristo’yu Hermias, Assos’a davet eder.

Efendim şöyle de bir hikaye vardır:

Assos Kralı Hermias’in kız kardeşi Pythias’in güzelliği dillere destandır… Pythias’i görenler O’nu bir daha akillarından çıkaramamaktadır… Ünlü düşünür Aristo, Hermias’ın okul arkadaşıdır. Hermias, Aristo’yu Assos’a davet eder, bu davete icabet eden Aristo da, yemekte Pythias’i görür görmez aşık olur ve yemekten içmekten kesilir, bunun üzerine Hermios, Assos’da bir okul açtığı takdirde kız kardeşini Aristo’ya vereceğini vaadeder.Ve hikaye mutlu sonla biter, Aristo ile Pythias evlenir ve Felsefe Okulu kurulur.

Gerçekte Hermias’ın amacı Filozof Kral olabileceğini Aristo’nun da yardımıyla kanıtlamaktır.Bu daveti kabul eden Aristo Atina’dan Assos’a gelerek burada bir felsefe okulu kurar.Bir başka ünlü düşünür Ksenokrates’de bir süre Assos’da Aristo ile birlikte çalışır.Burada 3 yıl boyunca (M.Ö. 348 – 345) felsefe dersleri veren Aristo Hermias’ın kızkardeşi Pythias ile burada evlenir ve yine adını Pythias koydukları kızları burada doğar. Aristo burada öğrencileriyle birlikte canlıların anatomisi ve yapısıyla ilgili araştırmalarda bulunur.Özellikle zooloji ve biyoloji alanında gözlemlerde bulunur.Ünlü Siyaset(Politics) ve şu an kayıp olan Krallıkda( On Kingship) adlı eserlerine burada başlamıştır. “Erdem’e Övgü” isimli eserini burada hazırlar.

Share

Beş Maymun Hikayesi ve Toplumsal/Kurumsal Negatif Öğrenme

Kafese beş maymun koyarlar. Ortaya da bir merdiven konur ve tepesine de iple bir kangal muz asılır. Her bir maymun merdivenleri çıkarak muzlara ulaşmak istediğinde dışarıdan üzerine soğuk su sıkılır.Her bir maymun aynı denemeyi yapar, buz gibi soğuk suyla ıslatılır.

Bütün maymunlar bu denemeler sonunda sırılsıklam ıslanırlar. Bir süre sonra muzlara doğru hareketleneni diğer maymunlar engellemeye başlar.Su kapatılıp maymunlardan biri dışarı alınır, yerine yeni bir maymun konulur. İlk yaptığı iş, koşup muzlara ulaşmak için
merdivene tırmanmak olur. Fakat diğer dört maymun buna izin vermez ve yeni maymunu bir de döverler.

Daha sonra ıslanmış maymunlardan biri daha yeni bir maymunla değiştirilir.Ve o da merdivene ilk yaptığı atakta dayak yer. Bu maymunu en şiddetli ve istekli döven de biraz önce diğerleri tarafından engellenen ve ilk dayağı yiyen Birinci yeni maymundur.

Islak maymunlardan üçüncüsü de değiştirilir. Bu da ilk atağında diğerleri tarafından cezalandırılır. Diğer dört maymundan yeni gelen ikisinin en yeni gelen maymunu niye dövdükleri konusunda hiç bir fikirleri yoktur ama en iştahlı dövenler de onlardır. Sonra en baştaki ıslanan maymunların dördüncü ve beşincisi de yenileriyle değiştirilir.

Ama tepelerinde o bir kangal muz hala asılı olduğu halde artık hiç biri merdivene yaklaşmamaktadır. Neden mi? Çünkü burada işler böyle gelmiş ve böyle gitmektedir…

Ortadogu savası mı?

İşte bu nokta organizasyonel (ya da toplumsal) negatif öğrenmenin şartlanmanın başladığı yerdir.Hatta hayatınızdan memnun olmaya başlar, kurulu düzenin savunucusu olup karşı çıkana da en çok ve en iştahla siz engel olursunuz.

Share